Home/Algemene info

Algemene informatie

UPDATE: 4 JUNI 2020 – 14.00 UUR

 

Eye4Cycling houdt de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus (COVID-19) scherp in de gaten. We volgen de informatie van het RIVM en de adviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Verder hebben we nauw contact met de Stichting Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO) en de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR).

Algemeen

De onrust en soms ook onduidelijkheid omtrent het coronavirus en reizen is nog steeds groot, daarom geven wij als Eye4Cycling een update met de stand van zaken, voor zover die op dit moment bij ons bekend is.

Voordat wij onderstaand een uitleg geven over de maatregelen die wij hebben genomen, geldt voor iedereen de algemene veiligheids- en zorgmaatregelen. Denk hierbij aan de persoonlijke hygiëne, zoals regelmatig handen wassen, hoesten in de elleboog, geen handen schudden et cetera. Als Eye4Cycling volgen wij continu de ontwikkelingen en staan wij in direct contact met de luchtvaartmaatschappijen, lokale leveranciers, hotels en dergelijke om ons bij te laten praten hoe de situatie voor de betreffende bestemming is.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft voor ieder land een reisadvies dat vanzelfsprekend door Eye4Cycling wordt gevolgd. Er zijn 4 kleurcodes, te weten:

groen:     geen bijzonderheden, maar ga goed voorbereid op vakantie en check de websites van bijvoorbeeld het ministerie van Buitenlandse Zaken;

geel:       er zijn veiligheidsrisico’s, lokale overheden kunnen (sociaal) beperkende maatregelen hebben getroffen;

oranje:    alleen reizen als dat noodzakelijk is;

rood:      niet reizen.

Wettelijk is niet alles vastgelegd wanneer een vakantie wel of niet door kan of mag gaan en wat de mogelijkheden zijn om de vakantie om te boeken of te annuleren. Daarom heeft Eye4Cycling besloten daarin een duidelijk beleid op te stellen per verschillende vertrekperiode.

Naar aanleiding van de persconferentie van premier Rutte op woensdag 3 juni 2020 hebben wij (voor zover noodzakelijk) de onderstaande informatie aangepast aan de nieuwe (en/of verlengde) maatregelen.

Vertrek tot en met 14 juni 2020

Voor alle vertrekkende vliegvakanties tot en met 14 juni 2020 geldt: door de bijzondere omstandigheden kan uw vakantie niet worden uitgevoerd en schorten wij uw vakantie op.

Wij bieden u de mogelijkheid om om te boeken naar een andere vertrekdatum of u kunt een tegoedbon accepteren. De tegoedbon biedt u de zekerheid dat het betaalde bedrag gegarandeerd blijft en u uw vakantie kunt omboeken naar een latere vertrekdatum met de volgende voorwaarden:

  • de nieuwe reis dient uiterlijk 1 jaar na afgifte van de tegoedbon aan te vangen (vertrekdatum);
  • indien uw nieuwe reis een hogere prijs heeft, moet het verschil worden bijbetaald;
  • indien uw nieuwe reis goedkoper is, betalen wij u het verschil terug;
  • de tegoedbon is alleen in te wisselen voor een nieuwe reis bij Eye4Cycling en is niet inwisselbaar voor geld.

Voor alle vliegvakantie met vertrek vanaf 15 juni 2020

Voor vliegvakanties met vertrek vanaf 15 juni 2020 wachten wij de ontwikkelingen af en zijn onze reisvoorwaarden van toepassing. De regering heeft aangegeven iedere week met een update te komen en de verwachting is dat het reisadvies voor de meeste Europese landen tussen 15 juni en 5 juli 2020 zal worden versoepeld.

 

Fietsvakanties in Nederland

Fietsvakanties in Nederland zijn weer mogelijk. Onze accommodaties geven hoge prioriteit aan de gezondheid en veiligheid van onze gasten en medewerkers en zijn volledig aangepast aan de nieuwe situatie. Hierbij is aan alles gedacht voor een onbezorgd en veilig verblijf. Klik hier voor onze fietsvakantie in Nederland: https://eye4cycling.nl/categorie/bestemming/nederland/.

Aanvullende opmerking 1

Wij maken u er op attent dat bij kosteloos omboeken naar een andere reis en/of vertrekdatum de prijzen gelden van de betreffende vakantie en/of vertrekdatum. Is de vakantie goedkoper, dan ontvangt u vanzelfsprekend het verschil terug. Heeft de vakantie een hogere reissom, dan dient u het verschil nog bij te betalen.

Aanvullende opmerking 2

Wilt u wel omboeken, maar kunt u niet op korte termijn beslissen wanneer en waar naartoe, dan biedt Eye4Cycling u de mogelijkheid om gebruik te maken van een tegoedbon. De tegoedbon ter waarde van het reeds betaalde bedrag, geeft u de mogelijkheid om op een later tijdstip te boeken en biedt de zekerheid dat u het geld niet kwijt bent, omdat de tegoedbon ook onder de voorwaarden van de GGTO valt, mocht er onverhoopt iets met Eye4Cycling gebeuren.

Aanvullende opmerking 3

Wanneer u een reservering voor een vakantie heeft gedaan, maar uw aanbetaling nog niet heeft overgemaakt, dan wil dat niet zeggen dat u niet hoeft te betalen en kosteloos kunt annuleren. De betalingsverplichting die u met het afsluiten van de reisovereenkomst bent aangegaan, blijft van kracht.

Tot slot

Check voor de actuele status van het moment: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.

Zoals eerder aangegeven, vinden wij het belangrijk als reisorganisator proactief te zijn en initiatieven te ondernemen met betrekking tot uw vakantie.

Mochten er vragen zijn, dan kunt u ons 7 dagen in de week bereiken op telefoonnummer:

06-24519595.

 

Laatste update: 4 juni 2020 – 14.00 uur

ALGEMEEN

Hoe boekt u uw fietsvakantie bij Eye4Cycling?

Het is belangrijk dat u van tevoren op de hoogte bent van de gegevens betreffende de door u gekozen fietsreis en dat u kennis neemt van de reisvoorwaarden van Eye4Cycling.

  • U kunt online boeken. U voert alles in maar hoeft uiteindelijk nog niet te betalen.
  • Na ontvangst van uw boeking gaan we de kamers reserveren.
  • U ontvangt binnen 10 werkdagen de bevestiging met de factuur.
  • Mocht de boeking niet door kunnen gaan, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met u op.
  • Wij adviseren u eerst de bevestiging van ons af te wachten alvorens u de vlieg/treintickets aanschaft.
  • Binnen 8 dagen na ontvangst van de factuur maakt u een aanbetaling over van 25% van de totale reissom.
  • Uiterlijk zes weken voor de dag van aankomst dient u het restant te hebben betaald.
  • Indien u binnen zes weken voor de dag van aankomst boekt, moet u de gehele reissom in één keer betalen.
  • Uw reisbescheiden ontvangt u circa 10 dagen voor uw dag van aankomst.
  • In het geval dat u bijzondere wensen heeft, raden wij u aan dit direct aan ons door te geven. We proberen u zo goed mogelijk tegemoet te komen.
  • Heeft u nog vragen over het boeken van een fietsvakantie?

FIETS- EN WANDELNIVEAUS

Het is heel moeilijk om voor iedereen afzonderlijk een juiste inschatting te maken wat voor iemand zwaar of ‘goed te doen’ is.  Onderstaand geven we daarom een globale omschrijving van wat men mag verwachten bij de verschillende aanduidingen met betrekking tot de zwaarte van de fietsreis. Dan nog blijft het een indicatie want ‘heuvels’ of ‘glooiend terrein’ kunnen nog heel verschillend aanvoelen.

: licht – dagtochten in een voornamelijk vlak gebied. Geschikt voor iedereen met enige fietservaring.

: licht – dagtochten in een vlak en glooiend gebied. Geschikt voor iedereen met fietservaring en enige basisconditie (100 tot 250 hoogtemeters).

: tot aan gemiddeld – dagtochten in een heuvelachtig gebied met kleine af te leggen hoogteverschillen, afgewisseld met enkele pittige routes. Voor deelnemers met een redelijke basisconditie (250 tot 500 hoogtemeters).

: gemiddeld – dagtochten in een heuvelachtig gebied met korte, zo nu en dan pittige hellingen en/of dagtochten met lange hellingen maar niet al te steil. Voor deelnemers met een goede basisconditie (500 tot 1000 hoogtemeters).

: meer dan gemiddeld – dagtochten in een voornamelijk heuvelachtig, soms bergachtig gebied. De hoogteverschillen zijn hoger en de hellingen zijn langer dan in de vorige categorie. Voor deelnemers met een goede fietsconditie.

: zwaar – lange dagtochten in een heuvelachtig en bergachtig gebied met grote hoogteverschillen. Voor geoefende fietsers.

: buitencategorie – lange dagtochten in een bergachtig gebied met flinke hoogteverschillen. Voor geoefende fietsers.

Weet u niet zeker of het niveau voor u geschikt is? Neemt u gerust contact met ons op.

WANDELREIZEN

De zwaarte van een wandelreis hangt altijd samen met uw eigen conditie, of u met of zonder bagage wandelt, het weer en het type landschap. Hieronder zetten we onze 4 wandelniveaus voor u op een rijtje en lichten we deze even kort toe. 

NIVEAU 1: voor iedereen: wandelingen over goed begaanbare paden door nagenoeg vlak terrein. Vooral het aantal kilometers bepaalt de zwaarte van de wandeling.  Weinig conditie voor de wandeling nodig. 

NIVEAU 2: basisconditie: wandelingen over goed begaanbare paden door vlak en heuvelachtig terrein. Vooral het aantal kilometers bepaalt de zwaarte van de wandeling. Lichte wandeltochten afgewisseld met enkele pittige dagtochten. Goede basisconditie nodig en geringe wandelervaring wenselijk. 

NIVEAU 3: goede conditie: wandelingen over gebaande en ongebaande paden, regelmatig over ongelijke ondergrond. Wandelingen in sterk heuvelachtig terrein. Het aantal kilometers en de hoogteverschillen zijn elke dag anders en bepalen de zwaarte van de wandeling. Wandelervaring en een goede conditie wenselijk. 

NIVEAU 4: pittig: Pittige wandeltrektochten door veelal bergachtig terrein met flinke hoogteverschillen. Soms is het terrein moeilijk begaanbaar. Er zijn met name flinke hoogteverschillen. Wandelervaring in de bergen en een uitstekende conditie vereist. 

DE GGTO

Het Garantiefonds GGTO garandeert reizigers die geboekt hebben bij een van de aangesloten touroperators dat zij het reeds betaalde deel van de reissom terug krijgen indien de touroperator in financieel onvermogen komt en de reis om die reden niet naar behoren kan uitvoeren. Dat kan zijn voor het vertrek maar ook tijdens de reis.

Bovendien garandeert het Garantiefonds GGTO tijdens uw verblijf uw terugreis indien de touroperator, als gevolg van financieel onvermogen, hier niet meer voor kan zorgdragen.

Details over hetgeen vergoed wordt kunt u vinden in
de GGTO – Garantieregeling v3-1 (Versie 3.1, pdf).

Een garantieregeling als deze is voor iedere aanbieder van pakketreizen wettelijk verplicht (Burgerlijk Wetboek 7 artikel 7:513a).

Controleer voor vertrek daarom of uw touroperator is aangesloten bij het Garantiefonds GGTO. Alle deelnemende touroperators vindt u op de pagina met aangesloten touroperators.

DE VvKR

Sinds 2011 hebben meerdere reisspecialisten in Nederland hun krachten gebundeld en de VvKR opgericht. Deze belangenvereniging heeft momenteel 403 leden. Deze ervaringsdeskundigen staan voor een persoonlijke benadering en zijn gericht op kleinschalig toerisme. Alle reizen worden uitgevoerd met kleine groepen of op individuele basis en de overnachting zijn vaak in authentieke accommodaties op unieke locaties en met respect voor de lokale cultuur, tradities en werkwijzen.

Onze reisspecialisten onderscheiden zich door hun betrokkenheid en expertise. Of dit nu een bijzondere trektocht is in de Himalaya, een wandelarrangement inMacedonië, of een fietsreis in Turkije. We vertegenwoordigen een rijk geschakeerd aanbod op vele bestemmingen. Alle bij de VvKR aangesloten reisorganisaties die pakketreizen aanbieden, bieden een vorm van reisgarantie op hun pakketreizen. Dit wil zeggen dat je als consument verzekerd bent dat je de vooruitbetaalde reisgelden volledig terugkrijgt, als de touroperator waar je jouw reis hebt geboekt onverhoopt failliet gaat.

Tevens hebben al onze leden ook een verplichte bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor reisorganisaties/touroperators. Deze aansprakelijkheidsverzekering (AVB) dekt schade aan personen en/of zaken en de daaruit voortvloeiende gevolgschade mocht er onverhoopt tijdens de reis iets gebeuren.

Zo weet je dat je met een gerust gevoel een reis bij één van onze aangesloten leden kunt boeken!

Alle reisspecialisten op deze website hebben hun krachten gebundeld binnen VvKR. Deze ervaringsdeskundigen zijn gericht op kleinschalig toerisme en staan voor:

  • Persoonlijke benadering
  • Betrokkenheid en deskundigheid
  • Grote expertise en kennis
  • Reisvoorwaarden en garantieregeling
  • Reizen met respect voor de locale cultuur, tradities en werkwijzen

VERZEKERINGEN

Bij diefstal van of schade aan je huurfiets ben je persoonlijk aansprakelijk. Gestolen of beschadigd materiaal dient vergoed te worden aan de verhuurder. Wij adviseren zowel bij huurfietsen als eigen fietsen, een reisverzekering met extra hobby- en sportuitrusting af te sluiten die je beschermt tegen deze kosten.

LET OP: Bij veel reisverzekeraars is het niet mogelijk om een huurfiets mee te verzekeren. Kijk voor een dergelijke reisverzekering (inclusief dekking van de baggage) bij ANWB verzekeringen. Wil je hier meer over weten klik dan hier: ANWB-verzekeringen 

REISVOORWAARDEN EYE4CYCLING

Op alle reizen in het fietsvakantieprogramma van Eye4Cycling zijn onze Reisvoorwaarden van toepassing.

ARTIKEL 1 INLEIDENDE BEPALING

Artikel 1, lid 1

In deze Reisvoorwaarden wordt verstaan onder:

a. reisorganisator; degene die, in de uitoefening van zijn bedrijf, op eigen naam aan het publiek of aan een groep personen van tevoren georganiseerde reizen aanbiedt;

b. reisovereenkomst; de overeenkomst waarbij een reisorganisator zich jegens zijn wederpartij verbindt tot het verschaffen van een door hem aangeboden van te voren georganiseerde reis die een overnachting of een periode van meer dan 24 uur omvat alsmede tenminste twee van de volgende diensten: 1. vervoer; 2. verblijf; 3. een andere, niet met vervoer of verblijf verband houdende toeristische dienst, die een significant deel van de reis uitmaakt;

c. reiziger; A. de wederpartij van de reisorganisator; of B. degene te wiens behoeve de reis is bedongen en die dat beding heeft aanvaard; of C. degene aan wie overeenkomstig artikel 8 van deze voorwaarden de rechtsverhouding tot de reisorganisator is overgedragen.

d. boekingskantoor; het bedrijf dat tussen de reiziger en de reisorganisator bemiddelt bij het sluiten van de reisovereenkomst.

e. werkdagen; de dagen maandag tot en met vrijdag, uitgezonderd erkende feestdagen;

f. kantooruren (uitgezonderd erkende feestdagen): maandag tot en met vrijdag: 09.00 – 17.00 uur.

Artikel 1, lid 2

Deze reisvoorwaarden zijn van toepassing op alle reisovereenkomsten.De reisorganisator kan bedingen dat deze reisvoorwaarden ook van toepassing zijn op overeenkomsten met betrekking tot andere reizen, mits zulks in de publicatie wordt vermeld.

Artikel 1, lid 3

De bedragen in deze voorwaarden vermeld, gelden, voor zover van toepassing, inclusief btw.

ARTIKEL 2 TOTSTANDKOMING EN INHOUD OVEREENKOMST

Artikel 2, lid 1

De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de reiziger van het aanbod van de reisorganisator. De aanvaarding kan hetzij rechtstreeks, hetzij via bemiddeling van een boekingskantoor plaatsvinden.

Na totstandkoming van de overeenkomst ontvangt de reiziger schriftelijk of langs elektronische weg een bevestiging hiervan, eventueel in de vorm van een (pro forma) factuur.

Artikel 2, lid 2

Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend en kan zo nodig door deze worden herroepen. Herroeping dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 kantooruren na aanvaarding te geschieden onder opgaaf van redenen. Herroeping wegens correctie van fouten in de reissomberekening is toegestaan; herroeping wegens verhoging van de reissom dient te voldoen aan de vereisten van artikel 4.

Artikel 2, lid 3

De reisorganisator heeft het recht de overeenkomst met onmiddellijk ingang op te zeggen, indien het aantal aanmeldingen kleiner is dan het vereiste minimum aantal, vermeld in de publicatie. De opzegging dient binnen de in de publicatie genoemde termijn en schriftelijk te geschieden. De artikelen 10 en 12 zijn niet van toepassing.

Artikel 2, lid 4

a. De reiziger verstrekt het boekingskantoor of de reisorganisator voor of uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst alle gegevens omtrent hemzelf en de door hem aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst. Tevens vermeldt hij bijzonderheden omtrent de hoedanigheid of de samenstelling van de door hem aangemelde groep reizigers die van belang kunnen zijn voor de goede uitvoering van de reis door de reisorganisator.

b. Indien hij in deze informatieplicht tekort schiet en dit tot gevolg heeft dat deze reiziger(s) door de reisorganisator van (verdere) deelname van de reis overeenkomstig het bepaalde in artikel 15 lid 2 wordt (worden) uitgesloten, worden de in dat artikel bedoelde kosten aan hem in rekening gebracht.

Artikel 2, lid 5

a. Degene die namens of ten behoeve van een ander een overeenkomst aangaat (de aanmelder), is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien.

b. Alle verkeer (ook het betalingsverkeer) tussen de reiziger(s) enerzijds en de reisorganisatie en/of het boekingskantoor anderzijds verloopt uitsluitend via de aanmelder.

c. De (andere) reiziger(s) is (zijn) voor zijn (hun) eigen deel aansprakelijk.

Artikel 2, lid 6

a. Indien de overeengekomen reis is opgenomen in een publicatie van de reisorganisator maken de hierin opgenomen gegevens mede deel uit van de overeenkomst.

b. Indien de reisorganisator algemene voorbehouden in het algemeen gedeelte van het programma heeft opgenomen en deze in strijd zijn met de reisvoorwaarden, gelden de voor de reiziger meest gunstige bepalingen.

c. Kennelijke fouten en kennelijke vergissingen binden de reisorganisator niet. Dergelijke fouten en vergissingen zijn fouten en vergissingen die – vanuit het perspectief van de gemiddelde reiziger – op het eerste gezicht als zodanig kenbaar zijn of zouden moeten zijn.

Artikel 2, lid 7

Op medische gronden kunnen afwijkingen van of toevoegingen aan de door de reisorganisator aangeboden reis worden verlangd (medische essenties). De reisorganisator zal een reële inspanning leveren teneinde hieraan gevolg te kunnen geven, tenzij dat in alle redelijkheid niet van hem kan worden gevergd. Medische essenties behoeven de nadrukkelijke schriftelijke instemming van de reisorganisator. De reisorganisator heeft in dat geval het recht de volgende kosten in rekening te brengen:

a. aan de afwijking of toevoeging verbonden organisatiekosten tot een bedrag van € 35,- per boeking;

b. communicatiekosten;

c. eventuele, door de bij de uitvoering van de reis betrokken dienstverleners in rekening gebrachte extra kosten.

Een essentieverzoek op andere dan medische gronden (andere essenties) neemt de reisorganisator alleen in behandeling, als dit een redelijke kans van slagen heeft. In dat geval heeft hij het recht om de volgende kosten in rekening te brengen:

a. de aan het verzoek verbonden organisatiekosten van € 35,- per boeking;

b. communicatiekosten;

c. eventuele, door de bij de uitvoering van de reis betrokken dienstverleners in rekening gebrachte extra kosten. Ook deze verzoeken behoeven de uitdrukkelijke schriftelijke instemming van de reisorganisator.

Artikel 2, lid 8

Indien, bij reizen waarbij vervoer is inbegrepen, de reis- en verblijfsduur in de publicatie is vermeld in dagen, worden de dagen van vertrek en aankomst, ongeacht de vertrek- en aankomsttijd, als gehele dagen meegeteld. Dit kan er in sommige gevallen toe leiden dat het feitelijk verblijf op de bestemming minder dagen telt dan in de publicatie vermeld.

Artikel 2 lid 9

Voor vervoersonderdelen van de reis zullen vertrek- en aankomsttijden worden vermeld in de reisbescheiden. Deze tijden zijn definitief. De reisorganisator kan hier alleen binnen redelijke grenzen en alleen indien handhaving van deze tijden redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd van afwijken. In dat geval zijn de artikelen 11 en 12 niet van toepassing.

Artikel 2, lid 10

De reisorganisator draagt geen verantwoordelijkheid voor algemene informatie in foto’s, folders, advertenties, websites en andere informatiedragers, voor zover onder verantwoordelijkheid van derden opgesteld of uitgegeven.

ARTIKEL 3 BETALING

Artikel 3, lid 1

Bij het totstandkomen van de overeenkomst dienen boekingskosten en vluchtgerelateerde bedragen volledig betaald te worden. Vluchtgerelateerde bedragen zijn: de kosten van de vluchten inclusief alle toeslagen en taxen en de vervoerskosten voor het meenemen van fietsen.

Artikel 3, lid 2

De reissom moet uiterlijk 6 weken voor de dag van vertrek in het bezit zijn van de reisorganisator, indien de boeking onder de reisgarantie van de Stichting Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO) valt. Het boeken van vluchten valt niet onder de GGTO-reisgarantie.

Bij niet tijdige betaling is de reiziger in verzuim. Hij wordt daar door of namens de reisorganisator schriftelijk op gewezen en heeft dan alsnog de mogelijkheid het nog verschuldigde bedrag binnen 5 werkdagen te voldoen. Indien betaling ook dan uitblijft, wordt de overeenkomst geacht te zijn geannuleerd op de dag van verzuim. De reisorganisator heeft het recht om de daarvoor verschuldigde annuleringskosten in rekening te brengen. In dat geval zijn de bepalingen van artikel 9 van toepassing en worden de reeds betaalde gelden met de annuleringsgelden verrekend.

Artikel 3, lid 3

Indien de overeenkomst binnen 6 weken voor de dag van vertrek tot stand komt, moet terstond de gehele reissom worden voldaan.

ARTIKEL 4 REISSOM

Artikel 4, lid 1

De gepubliceerde reissom geldt per persoon. Hierin zijn begrepen de diensten en voorzieningen in de publicatie vermeld. De gepubliceerde reissom is exclusief de bijdrage aan de Stichting Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO), zijnde € 15,- per boeking. 3

Artikel 4, lid 2

De gepubliceerde reissom is gebaseerd op de prijzen, geldkoersen, heffingen en belastingen, zoals deze de reisorganisator bekend waren ten tijde van het in druk geven van de publicatie.

Artikel 4, lid 3

Zolang de gehele reissom niet is voldaan, heeft de reisorganisator het recht om tot 20 dagen voor de dag van vertrek de reissom te verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerskosten (met inbegrip van brandstofkosten), de verschuldigde belastingen, heffingen en de toepasselijke wisselkoersen. De reisorganisator zal daarbij aangeven op welke wijze de verhoging is berekend. Bedoelde wijzigingen zullen ook aanleiding geven tot verlaging van de reissom, tenzij dit, gelet op de daaraan verbonden kosten, in redelijkheid niet van de reisorganisator kan worden gevergd.

Artikel 4, lid 4

a. Chartervliegreizen Europa Na de totstandkoming van de reisovereenkomst zal de reisorganisator in afwijking van het bepaalde in lid 3 de reissom van chartervliegreizen die door Nederlandse luchtvaartmaatschappijen worden uitgevoerd naar Europese bestemmingen en de Middellandse Zeelanden niet wijzigen.

b. Overige reizen Na tijdige betaling van de gehele reissom zal de reisorganisator in afwijking van het bepaalde in lid 3 gedurende het tijdvak vanaf zes weken voor de dag van vertrek (bij eigenvervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) de reissom niet wijzigen.

c. In afwijking van het sub a. en b. bepaalde en uitsluitend in geval van onvoorzienbare A. verhogingen van verschuldigde belastingen of heffingen; of B. extreme verhoging van de vervoerskosten kan de reisorganisator tot 20 dagen voor de dag van vertrek de reissom verhogen.

Artikel 4, lid 5

a. De reiziger heeft het recht een verhoging van de reissom als bedoeld in de beide vorige leden af te wijzen. Hij moet – op straffe van verval – van dit recht gebruik maken binnen 3 werkdagen na ontvangst van de mededeling van de verhoging.

b. Indien de reiziger de reissomverhoging afwijst, heeft de reisorganisator het recht de overeenkomst op te zeggen. Hij moet – op straffe van verval – binnen 7 werkdagen na ontvangst door de reiziger van de mededeling over de verhoging van dit recht gebruik maken. Alsdan heeft de reiziger recht op kwijtschelding of onmiddellijke restitutie van reeds betaalde gelden. De artikelen 10, 11 en 12 zijn niet van toepassing.

ARTIKEL 5 INFORMATIE

Artikel 5, lid 1

Uiterlijk bij de totstandkoming van de overeenkomst zal door of vanwege de reisorganisator algemene informatie betreffende paspoorten, visa en eventuele formaliteiten op gezondheidsgebied aan de reiziger worden verstrekt. De reiziger zal zelf bij de betrokken autoriteiten de nodige aanvullende informatie inwinnen en tevens tijdig voor vertrek nagaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.

Artikel 5, lid 2

Indien de reiziger de reis niet (geheel) kan maken wegens het ontbreken van enig (geldig) document, komt zulks met alle daaraan verbonden gevolgen voor zijn rekening, tenzij de reisorganisator heeft toegezegd voor dat document te zullen zorgen en het ontbreken daarvan hem kan worden toegerekend of de reisorganisator tekort is geschoten in zijn in het vorige lid bedoelde informatieverplichting.

Artikel 5, lid 3

De reiziger dient bij vertrek en gedurende de reis in het bezit te zijn van de benodigde documenten, zoals een geldig paspoort, of, waar toegestaan, een identiteitskaart en de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en vaccinaties, rijbewijs en groene kaart.

Artikel 5, lid 4

Door of vanwege de reisorganisator zal de reiziger informatie worden verstrekt over de mogelijkheid tot het afsluiten van een annuleringskostenverzekering en een reisverzekering.

ARTIKEL 6 REISBESCHEIDEN

Artikel 6, lid 1

De reisorganisator stelt de benodigde reisbescheiden uiterlijk 10 dagen voor de dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) in het bezit van de reiziger, tenzij dit redelijkerwijs niet van de reisorganisator kan worden gevergd.

Artikel 6, lid 2

Indien de reiziger uiterlijk 5 werkdagen voor vertrek nog geen reisbescheiden ontvangen heeft, meldt hij dit onverwijld bij de reisorganisator of het boekingskantoor. 4

Artikel 6, lid 3

a. Ingeval een reis wordt geboekt binnen 10 dagen voor de dag van vertrek (bij eigen-vervoer reizen: voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) geeft de reisorganisator of het boekingskantoor aan wanneer en op welke wijze de benodigde reisbescheiden in het bezit van de reiziger worden gesteld.

b. Als de reiziger deze niet dienovereenkomstig ontvangen heeft, meldt hij dit onverwijld bij de reisorganisator of het boekingskantoor.

Artikel 7 WIJZIGINGEN DOOR DE REIZIGER

Artikel 7, lid 1

a. Na totstandkoming van de overeenkomst kan de reiziger wijziging daarvan verzoeken. Tot 28 dagen voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) zullen deze wijzigingen voor zover mogelijk worden aangebracht en in dat geval schriftelijk door de reisorganisator worden bevestigd. Hiervoor geldt de voorwaarde, dat de reiziger de gewijzigde reissom onder aftrek van de reeds betaalde gelden voldoet.

b. Bovendien is hij gehouden de wijzigingskosten ad € 35,- per boeking en eventuele communicatiekosten te vergoeden.

c. Uitstel van de vertrekdatum of vermindering van het aantal betalende passagiers wordt beschouwd als een (deel-)annulering waarop artikel 9 van toepassing is. In dat geval zijn geen wijzigings- of communicatiekosten verschuldigd.

Artikel 7, lid 2

a. Over het verzoek zal zo spoedig mogelijk worden beslist. Afwijzing zal met redenen worden omkleed en de reiziger onverwijld worden meegedeeld. De reiziger kan de oorspronkelijke overeenkomst handhaven dan wel annuleren. In dat laatste geval is artikel 9 van toepassing.

b. Bij uitblijven van een reactie van de reiziger op de afwijzing van zijn verzoek wordt de oorspronkelijke overeenkomst uitgevoerd.

ARTIKEL 8 INDEPLAATSSTELLING

Artikel 8, lid 1

Tijdig voor de aanvang van de reis kan de reiziger zich laten vervangen door een ander. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:

a. de ander voldoet aan alle aan de overeenkomst verbonden voorwaarden, en

b. het verzoek wordt uiterlijk 7 dagen vóór vertrek ingediend, dan wel zo tijdig dat de benodigde handelingen en formaliteiten nog kunnen worden verricht, en

c. de voorwaarden van de bij de uitvoering betrokken dienstverleners verzetten zich niet tegen deze indeplaatsstelling.

Artikel 8, lid 2

De aanmelder, de reiziger en degene die hem vervangt zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover de reisorganisator voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de reissom, de in artikel 7, lid 1 bedoelde wijzigings- en communicatiekosten en de eventuele extra kosten als gevolg van de vervanging.

Artikel 9 ANNULERING DOOR DE REIZIGER

Artikel 9, lid 1

Reizen, waarvoor een dekkingsbeperking van het Calamiteitenfonds Reizen geldt, kunnen vanaf 30 dagen voor vertrek kosteloos geannuleerd worden.

Artikel 9 lid 2a

Indien er een vlucht bij de reis is inbegrepen dan zijn bij opzegging door de reiziger de volgende bedragen verschuldigd:

a. bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de annuleringskosten van de vlucht + 25% van de reissom;

b. bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de annuleringskosten van de vlucht + 50% van de reissom;

c. bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de annuleringskosten voor de vlucht + 55% van de reissom;

d. bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de annuleringskosten van de vlucht + 65% van de reissom;

e. bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 5e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de annuleringskosten voor de vlucht + 90% van de reissom;

f. bij annulering vanaf de 5e dag (inclusief) tot de vertrekdag of later: de volle reissom.

Artikel 9 lid 2b

Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:

a. bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 25% van de reissom;

b. bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;

c. bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 55% van de reissom;

d. bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 65% van de reissom;

e. bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 5e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 90% van de reissom;

f. bij annulering vanaf de 5e dag (inclusief) tot de vertrekdag of later: de volle reissom.

Artikel 9, lid 3

a. Indien een reis is samengesteld uit verschillende onderdelen, waarop verschillende annuleringsbepalingen van toepassing zijn, gelden per onderdeel de specifiek hierop van toepassing zijnde bepalingen.

b. Organisatoren van cruises, rondreizen, avontuurlijke reizen en reizen buiten Europa en de Middellandse Zeelanden kunnen afwijken van het bepaalde in lid 2. Zij maken dat vooraf aan de reiziger kenbaar.

c. Indien het vervoer per lijndienst wordt uitgevoerd of bijzondere diensten zoals camperhuur, autohuur, nationale parken en culturele of sportevenementen worden aangeboden, kunnen voor dat vervoer c.q. die bijzondere diensten afwijkende annuleringsbepalingen gelden. Deze worden vooraf aan de reiziger kenbaar gemaakt.

Artikel 9, lid 4

De reiziger die de reis annuleert, is gehouden de annuleringskosten conform het bepaalde in de vorige leden te voldoen, tenzij hij gemotiveerd aangeeft waarom de schade van de reisorganisator lager is uitgevallen. In dat geval zal de reisorganisator deze lagere schade in rekening brengen. Onder schade wordt verstaan geleden verlies en gederfde winst.

Artikel 9, lid 5

In geval geen annulering plaatsvindt, maar de reiziger voor indeplaatsstelling kiest, is artikel 8 van toepassing.

Artikel 9, lid 6

a. Het annuleren van een overeenkomst door één of meer reizigers die gezamenlijk voor een verblijf in een hotelkamer, appartement, vakantiewoning of andere accommodatie hebben geboekt, geldt als annulering van alle overeenkomsten, zodat door alle reizigers de bedragen, bedoeld in voorgaande leden, moeten worden betaald.

b. Indien de overblijvende reizigers zulks willen en hun groepsgrootte in de prijstabel voor deze accommodatie voorkomt blijven de respectievelijke overeenkomsten in stand. Het bepaalde sub c is dan van toepassing.

c. De sub b bedoelde reizigers zullen de reissom moeten betalen, zoals deze voor het resterende aantal reizigers in de prijstabel vermeld staat.

d. Indien de overblijvende reizigers een nieuwe overeenkomst voor hetzelfde tijdvak en dezelfde accommodatie willen aangaan, worden de voor de overblijvende reiziger(s) ontvangen annuleringsgelden in mindering gebracht op de nieuwe reissom(men).

Overigens zal het totaalbedrag van annuleringsgeld en verhoogde reissom(men) het totaal van de reissommen voor de oorspronkelijke reizigers nooit te boven gaan.

Artikel 9, lid 7

Annuleringen buiten kantooruren worden geacht te zijn verricht op de eerstvolgende werkdag.

ARTIKEL 10 OPZEGGING DOOR DE REISORGANISATOR

Artikel 10, lid 1

Eye4Cycling kan de overeenkomst vóór aanvang van de reis opzeggen en de reiziger alle voor de reis betaalde bedragen terugbetalen zonder een schadevergoeding verschuldigd te zijn:

a) ingeval het aantal aanmeldingen kleiner is dan het in de Overeenkomst vermelde minimumaantal en de reiziger van de opzegging in kennis wordt gesteld binnen de in de overeenkomst bepaalde termijn, maar uiterlijk:
20 dagen voor aanvang van de Reis bij een Reis van 6 dagen of meer.
7 dagen voor aanvang van de Reis bij een Reis van 2 tot 6 dagen.
48 uur voor aanvang van de Reis bij een Reis van minder dan 2 dagen.
b) ingeval van overmacht, waaronder wordt verstaan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.
Artikel 10, lid 2

Terugbetaling betaalde reissom

In de bovenstaande gevallen betaalt Eye4Cycling reeds ontvangen bedragen onverwijld en uiterlijk binnen 14 dagen terug. Niet vergoed worden kosten die door de reiziger zijn gemaakt voor diensten die buiten de overeenkomst vallen zoals inentingen, visa, aanschaf materiaal, verzekeringen en indien niet bij de reis inbegrepen de vliegreis, tickets, accommodatie, e.d..

Artikel 10, lid 3

De reisorganisator heeft het recht de overeenkomst op te zeggen wegens gewichtige omstandigheden. Onder gewichtige omstandigheden worden verstaan omstandigheden die van zodanige aard zijn dat verdere gebondenheid van de reisorganisator aan de overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd.

Onder gewichtige omstandigheden worden verstaan omstandigheden Artikel 10, lid 4

Een op de overeenkomst betrekking hebbende dekkingsbeperking van het Calamiteitenfonds Reizen is een gewichtige omstandigheid.

Artikel 10, lid 4

Indien de oorzaak van de opzegging aan de reiziger kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reiziger.
Indien de oorzaak van de opzegging aan de reisorganisator kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reisorganisator. Of zulks het geval is, wordt bepaald aan de hand van artikel 12.
Indien de oorzaak van de opzegging noch aan de reiziger noch aan de reisorganisator kan worden toegerekend, dragen partijen ieder hun eigen schade zoals nader uitgewerkt in artikel 13.
Artikel 10 lid 5

Indien de reisorganisator zich door de opzegging geld bespaart, heeft de reiziger voor zijn deel recht op het bedrag van die besparing.

ARTIKEL 11 WIJZIGING DOOR DE REISORGANISATOR

Artikel 11, lid 1

a. De reisorganisator heeft het recht de overeengekomen dienstverlening op één of meer wezenlijke punten te wijzigen wegens gewichtige omstandigheden als nader omschreven in artikel 10, lid 2. Deze deelt hij binnen 72 uur (3 werkdagen) aan de reiziger mee. Vanaf 10 dagen voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) deelt hij deze binnen 24 uur (1 werkdag) mee.

b. De reiziger kan de wijziging(en) afwijzen.

c. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reiziger kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reiziger.

d. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reisorganisator kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reisorganisator. Of zulks het geval is, wordt bepaald aan de hand van artikel 12.

e. Indien de oorzaak van de wijziging noch aan de reiziger noch aan de reisorganisator kan worden toegerekend, dragen partijen ieder hun eigen schade zoals nader uitgewerkt in artikel 13.

f. Indien de reisorganisator door de wijziging geld bespaart, heeft de reiziger voor zijn deel recht op het bedrag van die besparing.

Artikel 11, lid 2

In geval van wijziging doet de reisorganisator de reiziger indien mogelijk een alternatief aanbod. Dit doet hij binnen 72 uur (3 werkdagen). Vanaf 10 dagen voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) geldt hiervoor een termijn van 24 uur (1 werkdag).

Artikel 11, lid 3

Het alternatieve aanbod dient minstens gelijkwaardig te zijn. De gelijkwaardigheid van alternatieve accommodatie moet worden beoordeeld naar objectieve maatstaven en dient te worden bepaald naar de volgende omstandigheden die uit het vervangende aanbod moeten blijken:

1. de situering van de accommodatie in de plaats van bestemming;

2. de aard en klasse van de accommodatie;

3. de faciliteiten die de accommodatie verder biedt.

Bij evenbedoelde beoordeling moet rekening worden gehouden met:

1. de samenstelling van het reisgezelschap;

2. de aan de reisorganisator bekende en door hem schriftelijk bevestigde bijzondere eigenschappen van de betrokken reiziger(s);

3. de door de reiziger verlangde afwijkingen van het programma of toevoegingen daaraan, die door de reisorganisator schriftelijk voor akkoord zijn bevestigd;

4. bij de aanmelding bekend gemaakte en daarbij vastgelegde persoonlijke omstandigheden, die door de reiziger(s) als van wezenlijk belang zijn opgegeven.

Artikel 11, lid 4

Indien het in lid 2 bedoelde aanbod van de reisorganisator door de reiziger wordt afgewezen of een dergelijk aanbod niet wordt gedaan, is lid 6 van toepassing.

Artikel 11, lid 5

De reisorganisator mag de overeenkomst ook op een niet wezenlijk punt wijzigen wegens gewichtige, de reiziger onverwijld meegedeelde omstandigheden. In dat geval kan de reiziger de wijziging slechts afwijzen indien de wijziging hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt.

Artikel 11, lid 6

a. De reiziger die gebruik maakt van zijn recht om de wijziging of het alternatieve aanbod ingevolge de vorige leden af te wijzen, moet dit binnen 72 uur (3 werkdagen) na ontvangst van het bericht over de wijziging kenbaar maken. Vanaf 10 dagen voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) geldt hiervoor een termijn van 24 uur (1 werkdag).

b. In dat geval heeft de reisorganisator het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen. Hij moet – op straffe van verval – van dit recht gebruik maken binnen 72 uur (3 werkdagen) na ontvangst van de mededeling van de wijziging door de reiziger. Vanaf 10 dagen voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) geldt hiervoor een termijn van 24 uur (1 werkdag).

De reiziger heeft in dat geval recht op kwijtschelding of teruggave van de reissom (of, indien de reis reeds ten dele is genoten, op teruggave van een evenredig deel daarvan) binnen 2 weken, onverminderd zijn eventuele recht op schadevergoeding als bedoeld in lid 7 van dit artikel.

Artikel 11, lid 7

In geval van opzegging op grond van het vorige lid vergoedt de reisorganisator de reiziger de door deze geleden schade, tenzij de opzegging het gevolg is van overmacht als bedoeld in artikel 12, lid 4, waaronder overboeking niet is begrepen.

Artikel 11, lid 8

a. Indien na vertrek van de reiziger(s) een belangrijk gedeelte van de diensten, waarop de overeenkomst betrekking heeft, niet wordt verleend of de reisorganisator bemerkt dat hij in een belangrijk gedeelte van de diensten niet zal kunnen voorzien, zorgt de reisorganisator er voor dat passende, alternatieve regelingen worden getroffen met het oog op de continuering van de reis.

b. Indien dergelijke regelingen onmogelijk zijn of om deugdelijke redenen niet door de reiziger(s) worden aanvaard, verstrekt de reisorganisator de reiziger(s) een gelijkwaardig vervoermiddel, dat hem/hen terugbrengt naar de plaats van vertrek dan wel een andere met de reiziger(s) overeengekomen plaats van terugkeer.

c. De uit deze wijziging voortvloeiende schade voor de reiziger is voor rekening van de reisorganisator, indien de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst hem overeenkomstig het bepaalde in artikel 12 is toe te rekenen.

Artikel 11, lid 9

De reisorganisator is, onverminderd het bepaalde in artikel 15, lid 1, verplicht de reiziger te informeren over een door hem doorgevoerde wijziging in de vertrektijd. Deze verplichting geldt ten aanzien van de terugreis niet jegens reizigers die hebben geboekt voor uitsluitend vervoer en/of van wie het verblijfsadres niet bekend is. 7

ARTIKEL 12 AANSPRAKELIJKHEID EN OVERMACHT

Artikel 12, lid 1

Onverminderd het bepaalde in de artikelen 10, 11, 13, 14 en 15 is de reisorganisator verplicht tot uitvoering van de overeenkomst overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben.

De reisorganisatie is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO). GGTO staat er voor garant dat u het reeds betaalde deel van uw reissom terugkrijgt indien de reisorganisatie in financieel onvermogen komt. Dit kan zijn voor uw vertrek maar ook tijdens uw verblijf op locatie. Bovendien garandeert GGTO tijdens uw verblijf uw terugreis indien de reisorganisatie, als gevolg van financieel onvermogen, hier niet meer voor kan zorg dragen.

Artikel 12, lid 2

Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen, is de reiziger verplicht daarvan zo spoedig mogelijk mededeling te doen aan de betrokkenen als bedoeld in artikel 17 leden 1 en 2.

Artikel 12, lid 3

Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen, is de reisorganisator verplicht eventuele schade te vergoeden, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan hem is toe te rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, omdat:

a. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is toe te rekenen aan de reiziger; of

b. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst niet kon worden voorzien of niet kon worden opgeheven en toe te rekenen is aan een derde die niet bij de levering van de in de reis begrepen diensten is betrokken; of

c. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan een gebeurtenis die de reisorganisator of degene van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, met in achtneming van alle mogelijke zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen; of

d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan overmacht als bedoeld in lid 4 van dit artikel.

Artikel 12, lid 4

Onder overmacht worden verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.

ARTIKEL 13 HULP EN BIJSTAND

Artikel 13, lid 1

a. De reisorganisator is naar gelang de omstandigheden verplicht de reiziger hulp en bijstand te verlenen, indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die deze op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben. De daaruit voortvloeiende kosten zijn voor rekening van de reisorganisator, indien de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst hem overeenkomstig het derde lid van artikel 12 is toe te rekenen.

b. Indien de oorzaak aan de reiziger is toe te rekenen, is de reisorganisator tot verlening van hulp en bijstand slechts verplicht voor zover dat redelijkerwijs van hem kan worden gevergd. De kosten zijn in dat geval voor rekening van de reiziger.

Artikel 13, lid 2

Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben wegens omstandigheden die noch aan de reiziger noch aan de reisorganisator zijn toe te rekenen, draagt ieder zijn eigen schade. Voor de reisorganisator bestaat deze onder andere uit de extra inzet van menskracht: voor de reiziger bestaat deze onder andere uit extra verblijf- en repatriëringskosten.

ARTIKEL 14 AANSPRAKELIJKHEID, SCHADEVERGOEDING & EXONERATIE

Artikel 14 lid 1

Schadevergoeding omvat zowel geleden schade als een vergoeding voor gederfd reisgenot.

Artikel 14 lid 2

Toerekening en overmacht

De reiziger heeft in geen geval recht op schadevergoeding voor schade die de reiziger oploopt als gevolg van non-conformiteit, voor zover de non-conformiteit is te wijten aan:

de reiziger;

derden die niet direct bij de uitvoering van de overeenkomst zijn betrokken en de non-conformiteit niet kon worden voorzien of voorkomen;

onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.

Artikel 14 lid 3

Aansprakelijkheidsuitsluiting

Iedere aansprakelijkheid van Eye4Cycling voor schade is beperkt tot driemaal de reissom, tenzij de schade volgt uit het overlijden of persoonlijk letsel van de reiziger of de schade is veroorzaakt door opzettelijk dan wel nalatig handelen van Eye4Cycling.

Artikel 14 lid 4

Aansprakelijkheidsuitsluiting krachtens verdrag of EU-verordening

Indien Eye4Cycling aansprakelijk gehouden kan worden voor enige schade, waaronder ook schade die volgt uit het overlijden of persoonlijk letsel van de reiziger, zal deze aansprakelijkheid in ieder geval beperkt of uitgesloten zijn tot de grenzen die zijn toegestaan volgens de ter zake geldende internationale verdragen en/of EU-verordeningen die betrekking hebben op de individuele reisdiensten.

Artikel 14 lid 5

Verzekerde schade

Eye4Cycling is niet aansprakelijk voor schade van de reiziger die is gedekt door verzekeringen, zoals zorg-, reis- of annuleringsverzekeringen.

Artikel 14 lid 6

Verjaring

Iedere aanspraak van de reiziger op vergoeding van schade verjaart twee jaar nadat de reis heeft plaats gevonden of indien de reis geen doorgang vond twee jaar na de geplande datum van aanvang.

Artikel 14 lid 7

Geen accumulatie van vergoedingen

Indien vanwege dezelfde gebeurtenis compensatie of schadevergoeding verschuldigd is uit hoofde van internationale verdragen of EU-verordeningen, zoals de verordening betreffende rechten van luchtreizigers bij instapweigering, annulering of langdurige vertraging, accumuleert deze compensatie of schadevergoeding niet met de schadevergoeding of prijsverlaging uit hoofde van deze overeenkomst. De compensatie of schadevergoeding wordt in mindering gebracht op de door Eye4Cycling verschuldigde schadevergoeding of prijsverlaging uit hoofde van deze overeenkomst. Voor het bovenstaande maakt het niet uit of de compensatie of schadevergoeding uit hoofde van internationale verdragen of EU-verordeningen door Eye4Cycling of een door haar ingeschakelde reisdienstverlener is verschuldigd.

ARTIKEL 15 VERPLICHTINGEN VAN DE REIZIGER

Artikel 15, lid 1

a. De reiziger(s) is/zijn verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van de reisorganisator ter bevordering van een goede uitvoering van de reis en is/zijn aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn/hun ongeoorloofde gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger.

b. Iedere reiziger dient zich uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip van vertrek van de terugreis bij de reisleiding of de plaatselijke agent van de reisorganisator te vergewissen van het exacte tijdstip van vertrek.

Artikel 15, lid 2

a. De reiziger die zodanig hinder of last oplevert of kan opleveren, dat een goede uitvoering van een reis daardoor in sterke mate wordt bemoeilijkt of kan worden bemoeilijkt, kan door de reisorganisator van (voortzetting van) de reis worden uitgesloten, indien van deze in redelijkheid niet kan worden gevergd dat de overeenkomst wordt nagekomen.

b. Alle daaruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van de reiziger, indien en voorzover de gevolgen van hinder of last hem kunnen worden toegerekend. Indien en voorzover de oorzaak van de uitsluiting de reiziger niet kan worden toegerekend, wordt hem restitutie van de reissom of een gedeelte daarvan verleend.

Artikel 15, lid 3

De reiziger is verplicht eventuele schade te vermijden of zo veel mogelijk te beperken, in het bijzonder door aan zijn meldingsplicht als nader omschreven in artikel 17 leden 1 en 2 te voldoen.

Artikel 15, lid 4

Alle vorderingsrechten van de reiziger vervallen een jaar na afloop van de reis (of, indien de reis geen doorgang heeft gevonden, een jaar na de oorspronkelijke vertrekdatum).

ARTIKEL 16 RENTE EN INCASSOKOSTEN

De reiziger die niet tijdig aan een geldelijke verplichting jegens de reisorganisator heeft voldaan, is over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd. Voorts is hij gehouden tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten gelijk aan 15% van het gevorderde, tenzij dit bedrag, de incassowerkzaamheden en het verschuldigde bedrag in aanmerking nemende, onbillijk is.

ARTIKEL 17 KLACHTEN

Artikel 17, lid 1

a. Een geconstateerde tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst als bedoeld in artikel 12, lid 2, dient zo spoedig mogelijk te worden gemeld bij de betrokken dienstverlener, opdat deze een passende oplossing kan treffen. Indien de tekortkoming niet wordt opgelost en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis, moet deze onverwijld worden gemeld bij de reisleiding.

b. Is deze niet aanwezig of bereikbaar, dan dient de reiziger onverwijld contact op te nemen met de reisorganisator op de door deze voorgeschreven wijze.

c. De communicatiekosten worden door de reisorganisator vergoed, tenzij blijkt, dat deze redelijkerwijs niet hadden behoeven te worden gemaakt.

d. Indien achteraf blijkt dat de reiziger niet aan deze meldingsplicht voldaan heeft en de reisorganisator dientengevolge niet in de gelegenheid gesteld is de tekortkoming te verhelpen, kan zijn eventuele recht op schadevergoeding dienovereenkomstig worden beperkt of uitgesloten.

Artikel 17, lid 2

a. Als de tekortkoming ook dan nog niet tot tevredenheid is opgelost en aanleiding geeft tot een klacht, dient de reiziger deze zo spoedig mogelijk schriftelijk te melden bij de reisleiding (klachtenrapport) of, indien dit onmogelijk is, bij de reisorganisator op de door deze voorgeschreven wijze.

b. Indien achteraf blijkt dat de reiziger niet aan deze meldingsplicht voldaan heeft en de reisorganisator dientengevolge niet in de gelegenheid gesteld is de tekortkoming te verhelpen, kan zijn eventuele recht op schadevergoeding dienovereenkomstig worden beperkt of uitgesloten.

c. Als een klacht niet bevredigend wordt opgelost, moet deze uiterlijk binnen één maand na afloop van de reis of de genoten dienst (of na de oorspronkelijke vertrekdatum) schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij de reisorganisator of het boekingskantoor.

d. Als de klacht niet de uitvoering maar de totstandkoming van een overeenkomst betreft, dient deze binnen één maand na kennisname door de reiziger van de feiten, waarop de klacht betrekking heeft, bij het boekingskantoor te worden ingediend.

e. Indien de reiziger de klacht niet tijdig heeft ingediend, wordt deze door de reisorganisator niet in behandeling genomen, tenzij de reiziger hierover redelijkerwijs geen verwijt treft. De reisorganisator geeft de reiziger hierover schriftelijk of langs elektronische weg bericht.

VEEL GESTELDE VRAGEN

Algemene vragen

De vermelde arrangementsprijzen zijn gebaseerd op prijzen per persoon, op basis van een verblijf van 2 personen op 1 kamer.
De meeste kamers zijn tegenwoordig 2-persoonskamers. De toeslag voor 1 persoon op een kamer verschilt per bestemming en staat vermeld bij de betreffende reis.

Uiterlijk 6 weken vóór vertrek dient de totale reissom voldaan te zijn. Via e-mail ontvang u de nota. Boekt u binnen 6 weken voor de vertrekdatum, dan verwachten we de betaling zo spoedig mogelijk.

LO staat voor een overnachting met ontbijt (logies met ontbijt). HP is een overnachting op basis van halfpension (ontbijt en diner).

Onze bagageservice is bij de arrangementen inbegrepen, hier betaalt u dus niet apart voor. U kunt er echter ook voor kiezen om de bagage zelf op uw fiets te vervoeren.
In het prijsoverzicht staat per pagina vermeld wat er inbegrepen is, en welke dingen u zelf dient te regelen.

Ja, dat is mogelijk, echter alleen op basis van beschikbaarheid.
De nota ontvangt u via e-mail, wij verzoeken u vriendelijk deze op de dag van boeking te voldoen.

Voor aanvang van de reis ontvangt u de volgende documenten:

  • Uitgebreide reisinformatie van dag tot dag;
  • Dagkaartjes van de fietsroutes
  • Hotellijst met aanvullende informatie (tips & adviezen)
  • Routebeschrijvingen en/of GPS-routes (afhankelijk van de bestemming)

Alle hotels zijn op de hoogte van uw komst, u heeft geen hotelvouchers nodig.

Wij zijn voorstander van het gebruik van GPS-navigatie. Alle fietsroutes zijn verkrijgbaar in GPX-formaat. Indien u zelf niet beschikt over GPS-navigatie, kunt u deze bij ons huren.

Indien u bij ons een navigatieapparaat huurt, ontvangt u daarbij een eenvoudige uitleg.
Al onze navigatieapparatuur is van het bekende merk Garmin, zeer gebruiksvriendelijk en eenvoudig te bedienen.

Tijdens de groepsreizen is het dragen van een helm verplicht. Macedonië en Spanje kennen een helmplicht. Bij de individuele reizen is het aan de deelnemer zelf om een helm te dragen.

Wij adviseren altijd een helm te dragen i.v.m. de veiligheid.

In principe is het de bedoeling dat u zelf de vliegtickets boekt. Dit kan tegenwoordig heel eenvoudig via internet.

Eye4Cycling is een Nederlands bedrijf, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, en aangesloten bij de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR).
Deze organisatie is te vergelijken met de ANVR, alleen is deze gericht op kleinschalige reisorganisaties en behartigt de belangen van de aangesloten leden.

Tevens zijn wij aangesloten bij het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Tour Operators (GGTO). Per boeking betaalt u € 15,00 aan het garantiefonds.

Tijdens al onze fietsvakanties is er een Nederlands of Engelssprekend aanspreekpunt aanwezig.

Bij de groepsreizen is er altijd een meefietsende Nederlandse reisleider aanwezig. Tijdens de groepsreizen in Turkije, Macedonië en Noord-Griekenland is er altijd een volgwagen aanwezig die de gehele route meerijdt.

Onze fietsreizen hebben over het algemeen een vaste reisduur, maar het is zeker mogelijk om dit aan te passen. Eye4Cycling is gespecialiseerd in maatwerkreizen, zodat er rekening gehouden kan worden met uw wensen.

Ja, bij alle reisbestemmingen kunt kiezen voor een 1-persooonskamer, op basis van beschikbaarheid.

Bij het gebruik van een hotelkamer door 1 persoon, wordt er wel een toeslag berekend. De hoogte van deze toeslag vindt u bij de informatie van iedere fietsvakantie op onze website.

Ja dit is mogelijk, mits er nog een ander persoon (van hetzelfde geslacht) heeft aangegeven een kamer te willen delen. Dit wordt ook wel een kamer op indeling genoemd.

Mocht er geen andere deelnemer beschikbaar is, wordt de eenpersoonstoeslag in rekening gebracht.

U overnacht, op een enkele locatie bestemming uitgezonderd, in kleinschalige hotels en worden gekenmerkt door een eigen persoonlijke sfeer met vriendelijk en behulpzaam personeel. De kwaliteit van de accommodaties is variërend van eenvoudig tot luxe maar bevatten bovenal een juiste prijs/kwaliteitverhouding.

Alle hotels, op een enkele uitgezonderd, hebben een goede traditionele keuken.

Op het boekingsformulier kunt u specifieke dieetwensen aangeven.

Nee, bij ons betaalt u geen boekingskosten.

Groepen vanaf 6 personen komen in aanmerking voor een aantrekkelijke korting op het reisarrangement. Deze kan per reisbestemming variëren.

Vragen over groepsreizen

Voor de groepsreizen naar Macedonië, Turkije en Noord-Griekenland hanteren we een minimaal aantal van 5-6 deelnemers.

Voor de groepsreizen naar Ibiza en Andalusië hanteren we een minimumaantal van 8 deelnemers.

Nee hoor, u ben vrij om er zelf op uit te trekken met behulp van (huur) GPS-navigatie.

Iedere avond zal de reisleiding een uitleg geven voor de fietsroute van de volgende dag.

In de ochtend starten alle fietsroutes na het ontbijt, tussen 9:30- 10:00 uur.

De groepsreizen hebben een recreatief karakter, waardoor er voldoende tijd is voor bezichtigingen en foto’s. Daarnaast zijn er diverse rustmomenten ingebouwd voor eet- en drinkmomenten. De meeste routes eindigen gemiddeld tussen 15:00 – 16:00 uur bij het (volgende) hotel.

Vragen over huurfietsen

Uiteraard bent u vrij om uw eigen fiets mee te nemen. Let wel; u dient zelf te zorgen voor het transport van uw fiets naar de reisbestemming. Voor het gebruik van uw eigen fiets rekenen wij een toeslag van € 40,00 per fiets.

Op alle reisbestemmingen beschikken wij echter over kwalitatieve en goed onderhouden huurfietsen. Wij adviseren om gebruik te maken van een huurfiets.

U ontvangt een korting op de arrangementsprijs wanneer u ervoor kiest om de bagage zelf te vervoeren tijdens een individuele fietsvakantie. Deze korting verschilt echter per reisbestemming.

Bij de uitgifte van de huurfiets ontvangt u de volgende materialen:

  • slot
  • fietspomp
  • reserveband
  • toolkit
  • reparatiesetje

Op een aantal bestemmingen zijn tevens fietstassen beschikbaar, deze kunt u van tevoren reserveren en ter plaatse afrekenen.

Graag ontvangen wij uw lengtemaat vóór aanvang van de fietsvakantie, zodat wij kunnen zorgen voor de juiste fiets.

De fietsverhuurder kan u een borgsom in rekening brengen. U blijft echter geheel verantwoordelijk voor de fiets gedurende de huurperiode. Zorg er dus voor dat de fiets altijd op slot staat als u de fiets verlaat.

Jazeker, eigen pedalen en zadels zetten we graag voor u op de huurfiets.

Groepsreizen

Voor de groepsreizen naar Macedonië, Turkije en Noord-Griekenland hanteren we een minimaal aantal van 5-6 deelnemers.

Voor de groepsreizen naar Ibiza en Andalusië hanteren we een minimumaantal van 8 deelnemers.

Nee hoor, u ben vrij om er zelf op uit te trekken met behulp van (huur) GPS-navigatie.

Iedere avond zal de reisleiding een uitleg geven voor de fietsroute van de volgende dag.

In de ochtend starten alle fietsroutes na het ontbijt, tussen 9:30- 10:00 uur.

De groepsreizen hebben een recreatief karakter, waardoor er voldoende tijd is voor bezichtigingen en foto’s. Daarnaast zijn er diverse rustmomenten ingebouwd voor eet- en drinkmomenten. De meeste routes eindigen gemiddeld tussen 15:00 – 16:00 uur bij het (volgende) hotel.